Mer JEJUNE i monitor!
JEJUNE er en sørlandsperle av et band med et rått og lekent uttrykk, men samtidig med en kjerne av sterke pop-melodier. De ga nylig ut sin debut-EP "modern art", med Mikhael Paskalev som produsent. Vi tok en prat med JEJUNE om samarbeidet med Paskalev, svette gigs, og billige gitarer.
Fortell oss litt om JEJUNE. Når og hvordan ble bandet oppretta?
Henning og Sondre møttes på isfisketur på Mjøsa i 2016 og klikket godt over felles musikksmak og Ali kaffe. Sondre brakk isborret og Henning måtte bruke gaffateip i et desperat forsøk på å fikse borret. Senere, da Terence skulle samle et band til Battle of the Bands i 2018 tenkte Henning på Sondre. Sverre ble stjålet fra et anna band i konkurransen noen minutter før show. Alexandra sto tilfeldigvis i publikum, og hoppet opp på scenen for å spille en råfet solo.
Når oppstod interessen for å spille musikk, og det å drive med band?
Vi har alle vokst opp med musikk, og hatt lyst til å drive med musikk siden vi var små. De første konsertene vi spilte var på Samsen i Kristiansand, og AKKS har gitt oss mange kule spillejobber, kontakter og tilgang til øvingsrom.
Det var veldig gøy å samarbeide med Mikhael! Som produsent jobber han svært aktivt, og han er ikke redd for å komme med kontroversielle forslag
Gratulerer med slipp av EP’en, «modern art». Den låter meget bra! Kan dere fortelle litt om innspillingen?
Tusen takk! Vi spilte inn det meste i Studio Paradiso, og så la vi på enda mer i Braveheart Records. Mikhael Paskalev har produsert og miksa hele EPen, Marcus Forsgren var studiotekniker, Morgan Nicolaysen har mastret, og Annika Linn Verdal Homme har lagd coverart og gjort grafisk design.
Det var veldig gøy å samarbeide med Mikhael! Som produsent jobber han svært aktivt, og han er ikke redd for å komme med kontroversielle forslag, som for eksempel med "Johnny B. Goode is Dead". Låta startet som en bluesrock-pastisj, men vi fant fort ut at det ikke funket like bra som en studioproduksjon. Mikhael foreslo å beholde trommegrooven og slutten av låta, men å bygge et nytt arrangement rundt trommene og vokalen.
EP’en er også utgitt på Braveheart records – plateselskapet til Paskalev, Billie Van og Jonas Alaska. Hvordan kom dere til å samarbeide med dem?
Vi spilte med bandet deres, Hollywood, i Kristiansand i januar 2020. Terence oppsøkte Hollywood etter konserten, i jakten på en vinflaske han ble lovet. Det ble ingen vin, men vi kom i kontakt med Mikhael som inviterte oss på en kaffe i Oslo. Vi fant tonen og begynte samarbeidet med Mikhael som produsent. Et år etter vinflaskehendelsen signerte vi kontrakt med Braveheart.
Vi gidder ikke å forholde oss til rammer og sjangerdefinisjoner lagd av 60 år gamle gubber
Hvordan er prosessen med låtskriving for dere?
Terence skriver låtene, spiller dem på gitar for bandet og så jammer vi dem ut sammen. Prosessen med å arrangere ut låtene er leken, og vi er ikke redd for å prøve ut vittige idéer som kan ta låtene i uventede retninger. Arrangeringen av låtene er en kontinuerlig prosess, og vi gjør ofte små justeringer underveis. Låtene er som en god vin; de trenger tid for å modnes;)
Har dere et tydelig bilde av hvordan soundet til bandet skal være? Er dere inspirert av spesifikke sjangre, epoker eller band?
Vi gidder ikke å forholde oss til rammer og sjangerdefinisjoner lagd av 60 år gamle gubber. Vi gjør som vi vil, og skriver musikk vi synes er fet. Alle i bandet henter inspirasjon fra forskjellige retninger, og bandets sound er et resultat av dette.
Kan dere gi oss et lite innblikk i oppsettet deres? Noe spesielt dere vil trekke frem som viktig for lydbilde deres?
Henning bruker en billig Danelectro gitar, og av pedaler er det foreløpige oppsettet Super Fuzz Boy, Proco Rat, Behringer UV300, EHX Canyon og Oceans 11. Enkelte gitartracks på EPen er gjort med gitarer eid av studioene, men i all hovedsak er det Danelectro soundet som dominerer.
Alexandra bruker en custom vintagegitar hun vant i en konkurranse da hun var 13, og bruker sin trofaste Minilogue til alle synthlyder live. I studio benyttes også Prophet 6 og Juno-106 (lånt av en venn). Av pedaler bruker hun TC Electronic Hall of Fame og en Fulltone OCD overdrive-pedal.
Sverre brukte for det meste vintagetrommer. Blant annet en Aspa-kick, en blytung Tama metall-skarp og Ludwig-tammer på tre av låtene og et Rogers-sett med en 60-talls Acrolite. Cymbalene er en blanding av jazza Zildjian, Istanbul og Sabian-lokk.
Sondre bruker Fender Jazzbassen han fikk som 10-åring.
Terence synger i mikrofonen som blir gitt til han.
Vi skal på Norgesturné til høsten, og vi håper at pandemien da er over og vi er kvitt énmeteren slik at folk kan stå oppå hverandre og blande svettecocktails
Får dere turnert eller spilt noen konserter i forbindelse med EP-slippet? Har covid påvirket lanseringen?
I forbindelse med EP-slippet har vi foreløpig spilt på den franske musikkbloggen La Blogotheque sin instagram, og live på NRK P2, men releasekonserten på Krøsset i Oslo måtte dessverre utsettes til høsten.
Hva er planene videre for 2021?
Vi skal på Norgesturné til høsten, og vi håper at pandemien da er over og vi er kvitt énmeteren slik at folk kan stå oppå hverandre og blande svettecocktails. Vi skal også jobbe mye med ny musikk og planlegger mye sjukt kult.