Mer Moyka i monitor!
Monika Engeseth har de siste årene gjort seg bemerket både som elektropop-artisten og produsenten Moyka. Siden 2019 har Moyka gitt ut EP'ene Circles og Spaces, og debutalbumet ventes i 2021. Vi har tatt en prat med Moyka om hvordan korona og lockdown har endret vårt forhold til musikk, og vi får et innblikk i hennes kreative prosesser rundt låtskriving og produksjon.
Fortell oss litt om deg selv. Når oppstod interessen for musikk og det å lage musikk?
Jeg er Moyka. Artist, produsent og låtskriver, bosatt i Bergen men kommer opprinnelig fra Hallingdal. Musikk har alltid vært veldig spesielt for meg. Det er noe jeg alltid har vært veldig interessert i, og derfor tror jeg det var veldig naturlig at det var det jeg brukte for å få utløp for følelser, tanker og kreativitet. Jeg er en veldig kreativ person, så jeg begynte vel egentlig bare å skrive låter fordi jeg følte det hjalp på en eller annen måte (og fordi det var gøy!).
På videregående skrev jeg en del låter og begynte så vidt å spille inn ting på egenhånd og syntes det var veldig spennende. Derfor søkte jeg meg inn på musikkproduksjon i Bergen. Der fikk jeg mitt ordentlige møte med elektronisk musikk og begynte å dykke mer inn i hva den verdenen der innebar. Etter det skjønte jeg at jeg ønsket å skape et eget univers med synther, trommemaskiner og mye vokal! Så da ble det slik.
Det er veldig viktig å ikke være for kritisk mot seg selv og heller bare slenge seg med på sin egen kreative reise
Moyka om låtskriving
Hvordan foregår prosessen med låtskiving for deg?
For meg er det veldig forskjellig hvordan sanger oppstår. Ofte er det i en slags arbeidssituasjon hvor jeg prøver å finne melodier og deretter bygger en tekst oppå, eller så kan det være en slags jam som bare vokser. Noen ganger kommer tekst og melodi samtidig, men uansett hva som kommer ut er det veldig viktig å ikke være for kritisk mot seg selv og heller bare slenge seg med på sin egen kreative reise. Jeg prøver alltid å tenke at man alltids kan gjøre endringer underveis eller etterpå. Noen ganger får jeg melodi- eller tekstidéer når jeg er ute og går eller egentlig skal sove. Da skriver jeg det inn på notater på mobilen, eller spiller det inn på taleopptak slik at jeg kan lage noe ut av det neste gang jeg har mulighet til det.
For meg er det alltid lurt å starte med noe man kan synge til. Jeg bruker stemmen mye som instrument og liker å improvisere frem melodier. Derfor starter jeg ofte med et instrument, som en synth, en beat eller en lyd som skaper en slags stemning. Når jeg etter hvert finner en melodi jeg liker, begynner jeg å bygge rundt den. Ofte pleier jeg å spille inn «gibberish»-vokal underveis, bare for å se om det funker å synge. Ved å gjøre det finner jeg ofte ut hva slags ordlyder som kan passe når jeg skal putte inn teksten. Jeg kan også i sånne øyeblikk klare å improvisere frem tekst eller deler av tekst som jeg faktisk bruker.
Noen sanger kan ta lang tid å skrive, mens andre låter kan komme fortere. I det siste har jeg hatt som mål at jeg prøver å skrive ferdig låten samme dag som jeg begynner å skrive – eller i hvert fall fullfører den ganske kort tid etter den er påbegynt (hvis jeg føler den har potensiale). Det er fordi jeg føler sanger ofte har et momentum i seg, som for meg er viktig å følge. Uansett tror jeg det er viktig å fullføre sanger bare for å lære av det. Hvis man alltid skulle gitt ut alt man lagde tror jeg det ville satt en utrolig stor stopper for kreativiteten.
Samarbeider du med andre om musikk og tekst?
Ja! Jeg samarbeider mye med Eirik Hella om skriving og produsering av låter, men jeg skriver som oftest tekstene alene med litt innspill fra andre. Det er slik jeg har jobbet mest frem til nå, men jeg er veldig glad i å jobbe med andre også når jeg får muligheten til det. Det kan bli litt frustrerende å føle at man er for mye oppi sitt eget hode, så det er deilig å kaste ball med andre for å få litt andre impulser og nye måter å tenke på. På den seneste EP-en jeg slapp, «Spaces», jobbet jeg med Eirik Hella på alle sangene og Vetle Junker på den som heter «Kanazawa». Det var en veldig fin prosess! De er begge utrolig flinke produsenter og låtskrivere.
Det ryktes at du produserer mye av musikken din selv. Hvordan er en typisk produksjon for deg fra start til slutt?
Det stemmer! Det kommer ofte an på hvordan og hvor sangen blir laget. Hvis jeg skriver den alene på rommet mitt vil naturligvis produksjonen og innspillingen begynne der. Hvis jeg føler jeg ikke får sangen helt dit jeg vil ha den, spør jeg ofte Eirik om han har lyst til å være med å produsere den. Da tar vi den med til studio og ser hva vi kan gjøre med den der. Andre ganger begynner vi å skrive og produsere i studio. Det henger veldig mye sammen, føler jeg. Et eksempel på det er sangen «Violet» – den skrev jeg og Eirik da vi var på skrivetur i Berlin. Vi hadde egentlig en fridag, men følte oss veldig inspirert og satt oss derfor ned for å lage musikk. Det startet med den synth-arpen som du hører går hele veien i sangen, vokal og kick. Etter vi hadde fått det ned kunne vi på en måte høre alt som skulle komme senere. Vi skrev ferdig låten der og da.
Et eksempel på det motsatte er «Backwards» fra samme EP, som startet kun med en beat og kun en synth-pad. Den ble også skrevet i Berlin. Verset og refrenget ble skrevet med en gang, men å skrive og produsere ferdig låten tok veldig lang tid. Med noen sanger føler jeg man kan holde på i en evighet og bare legge til elementer, små detaljer, mer vokalproduksjon, men på et eller annet tidspunkt må man jo gi seg, haha. Jeg vet ofte at en sang har alt den trenger når jeg får følelsen av "ja, der sitter den!". Detaljer kan selvsagt fortsatt legges til etter det, men det er da jeg vet vi har alle hovedelementene i produksjonen som «gjør sangen til det den skal være».
Har du tips til andre som ønsker å gjøre mer produksjon og innspilling selv?
Ja, mitt tips er bare å sette i gang. Aldri tenk at du ikke kan gjøre noe selv, fordi det finnes så mye informasjon på internett (spesielt YouTube) som kan hjelpe deg lang vei. Undersøk litt hva du trenger – og hvis du ikke vet, så kan du spørre noen du vet driver med det, som kan gi deg tips til hvordan du kan starte. For min del startet jeg med å kjøpe en sånn «starter pack» med lydkort, mikrofon og headset, også prøvde jeg det bare ut. Jeg har jo også gått på skole med veldig flinke og hjelpsomme lærere, men jeg kjenner folk som har lært det helt av seg selv eller ved å være med på prosjekter med andre. Da jeg gikk på skole var det ved å gjøre ting sammen med andre jeg lærte mest. Vær heller ikke redd for å spørre!
Har du noen instrumenter eller musikkutstyr som alltid må være med på innspilling eller live? Favorittinstrumenter, effekter eller plugins som du alltid bruker?
Vi er veldig glad i synth og bruker det mye i både i produksjonene våre og live. Så oppsettet i studio og på scenen er derfor en Prophet REV2, Moog sub37 og noen ganger MS-20 mini og en trommemaskin (Roland TR-8S). Jeg er veldig glad i å bruke kreative plugins når jeg produserer. Jeg er ikke sånn supernørd på miksing, men det er Eirik – så han har alle plugins i hele verden, føler jeg. Jeg prøver selvsagt å få innspillingene mine til å høres så bra ut som jeg klarer, men jeg fokuserer mest på selve produksjonen! Jeg er veldig glad i plugins fra Soundtoys, Fabfilter, Valhalla og TAL. Føler man kan gjøre utrolig mye kult med dem! Favoritt soft-synther/instrumenter kommer fra Arturia (Arturia V-Collection) og TAL (UNO-LX). Begge er emulering av gamle synther. Jeg liker også godt Cubase sin Retrologue og Reaktor sin Monark. Det viktigste for meg er at jeg kan få ned idéen fort og heller erstatte lyden senere med en ekte synth eller en annen lyd. Det finnes også utrolig mange gode, gratis plugins man kan laste ned! Det er jeg også kjempestor tilhenger av. Hvis ikke har nesten alle programvarer "Free-trial" i noen dager eller uker.
Hvordan gjenskaper dere den innspilte musikken live? Kan du gi oss et innblikk i live-oppsettet ditt?
På scenen er vi et band på fire og lydtekniker. Eirik Hella spiller Prophet, Moog og styrer tracks. Torkel Toft spiller Oberheim og Nord, og Vemund Strømsem spiller trommer og trigger-pads, og jeg synger. Svein Sandvold er lydtekniker og sørger for at det høres bra ut gjennom PA. Noen ganger har vi også hatt med oss to stykker på kor – Ida Jobarteh og Ingrid Døssland (Døssi) for å trøkke til litt ekstra på vokal. Dette var slik vi gjorde det i 2019 og i starten av 2020, men vi snakker alltid om å gjøre forskjellige typer oppsett både fordi det ikke er så mange muligheter for å spille live akkurat nå, men også for å gjøre ting bedre! I fjor sommer prøvde vi ut et duo-sett med bare meg og Eirik med synther og trommemaskin – det føltes ikke helt som det samme, men med litt tweaks tror jeg det går an å lage forskjellige typer oppsett som kan passe i forskjellige settinger.
Det var veldig absurd å få meldinger av personer som fortalte om deres opplevelser i lockdown med min musikk som soundtrack
Du ga ut EP-en "Circles" i 2019 og "Spaces" i sommeren som var (2020). Hvordan var det å gi ut musikk under pandemien, versus i 2019?
Det var veldig rart. Følte vi fikk mye mindre respons fordi det ikke var mulig å spille live, så det var vanskelig å vite om det gikk bra eller ikke, hvis det gir mening? Føltes også som at det var vanskeligere å finne de folkene som kanskje ville likt musikken også. Noen av de finnes jo kanskje på festivaler og sånn. Det aller kjipeste med å gi ut musikken var å ikke få muligheten til å spille den live. Det er noe helt for seg selv å dele musikk på den måten. Men det skal sies at det var veldig fint også, altså! Jeg snakket med folk som lyttet til musikken min på en helt annen måte en før, noe jeg setter sjukt stor pris på. Det var også veldig absurd å få meldinger av personer som fortalte om deres opplevelser i lockdown med min musikk som soundtrack! Det er jo helt sprøtt å tenke på!
Du hadde en flott strømmekonsert på Verftet Online Music Festival i fjor. Har du du tanker om streamingkonserter som format, både som artist og publikum?
Tusen takk! Det var skikkelig skummelt og skikkelig gøy på samme tid. Etter vi hadde spilt konserten gikk det flere dager før jeg turte å se den fordi jeg var så redd for at jeg hadde sagt noe teit. Blir så sykt redd når jeg skal snakke under konserter. Føler jeg liksom holder en tale, haha. Men altså, det var en veldig spennende opplevelse. Det var et utrolig proft opplegg og alle som jobbet der var så sjukt flinke. Jeg er veldig takknemlig og glad for at jeg fikk lov å være med på det!
Altså, jeg er sånn at jeg kan se konserter på YouTube og drømme meg bort i det og late som jeg er der, men jeg har skjønt etter året som har gått at bare strømmekonserter ikke er nok. I hvert fall ikke for meg! Jeg trenger høy musikk man kan kjenne dunke i brystet og danse!
Er det noen norske artister og band du hører mye på om dagen, eller som inspirer deg?
Ja! Jeg hører masse på norsk musikk. Om dagen dukker disse opp i spillelistene mine: Ary, Metteson, Lokoy, Niilas, Røyksopp, Sassy 009, Jouska, Kamara, Sigrid, Lindstrøm, Gundelach, Susanne Sundfør, Hollywood og Highasakite.
Hva er planen videre for 2021?
Nå jobber jeg med å få ferdig et album som skal slippes i år! De første singlene er allerede sendt til mastering, så det er veldig spennende å snart få åpne opp dette nye musikalske kapittelet for flere! Planen for dette året er å bare lage mye ny musikk, spille så mange konserter som smitten tillater, og selvsagt slippe debut-albumet mitt! Gleder meg veldig til tiden fremover!