Mer Nothing Personal i monitor!
Nothing Personals tilnærming til å skape musikk er som i et musikalsk laboratorium, hvor lyder, sjangre og duppeditter utforskes og røres sammen til en nydelig elektroakustisk gryte. Bandet som består av kusinene Solveig og Thea Wang, sammen med Dorothea Økland, er snart ute med sitt debutalbum "The Alchemy of Nothing Personal".
- Fortell oss litt om dere selv. Hvem spiller i bandet?
Nothing Personal ble starta i 2019 og vi består av tre stykk i bandet: Dorothea Økland, Thea Emilie Wang og Solveig Wang. I tillegg jobber vi veldig tett med visuals-kunstner Tobias Gulbrandsen som også er en viktig del av prosjektet vårt.
- Hvilken musikalsk bakgrunn har dere?
Solveig: Jeg begynte å spille klarinett da jeg var ca 7 år, og har gått i kor, korps, på kulturskole, TenSing, musikklinja og i mai 2021 ble jeg ferdig med min master i musikkvitenskap! Jeg har også gått Live Electronics på NMH, og har i mange år spilt i bandet Fieh der jeg spiller klarinetter, moog og korer. Jeg spiller også synther med blant annet Masåva, HeyLove og Harald Lassen, og andre prosjekter. Interessen for musikk har nok kommet gjennom familien og mine storesøsken som spilte og hørte på masse musikk.
Thea: Musikk er kjernen i familien vår og det har sånn sett egentlig aldri vært noe jeg “startet” med, men heller vært noe som alltid har vært der. Det er nok en blanding av familiær skade og eget kick. Jeg ble tidlig veldig inspirert av M2M(<3), men også det å vokse opp med å sitte på gulvet i på USF verftet og se en eller annen jazz-konsert med pappa. I tillegg har det vært mye kor, fiolin, piano, TenSing, Fargespill og ungdomsstorband. Det ble gradvis mer seriøst med sang fra da jeg startet på musikklinjen, til Rønningen FHS, til jeg tok bachelor på NMH. Jeg spilte i veldig mange band der, blant dem “Daiisy”, “Oslo14” og “August Kann”, i tillegg til at jeg tidvis koret for andre pop-artister (SIGRID, Konradsen), og lagde musikk til forteller-forestillinger med Solveig. Flyttet til København for å ta en mastergrad i “music performance”, og ble ferdig i november i fjor. Utenom Nothing Personal fokuserer jeg nå mest på mitt soloprosjekt “thea wang” som jeg begynte å slippe låter med i vår, som også skal slippe plate i år!!
Dorothea: Jeg har også vært innom kor, kulturskole og korps! Der spilte jeg tverrfløyte, som jeg syns var veldig gøy, men planen fra jeg var liten var egentlig å bli gitarist. Når jeg skjønte at det ikke kom til å gå, begynte jeg å synge. Det gjorde jeg på musikklinja, Sund Folkehøyskole og Jazzlinja i Stavanger. Så begynte jeg på Live electronics på NMH, og der møtte jeg Solveig! Av prosjekter utenom Nothing Personal, så synger og spiller jeg i blant annet i band som Klossmajor, Hey Love og Vok Ens, i tillegg til å lage musikk til dans og teater!
- Hvordan oppstod Nothing Personal?
Solveig: Nothing Personal oppsto ved at jeg møtte Dorothea på Live Electronics på NMH. Vi VIBET mildt sagt, og jeg syns det hadde vært sjukt gøy å spille med både Dorothea og min kusine Thea Emilie. Thea og jeg har vokst opp sammen og vært gode venner fra vi var små. Vi lagde også en egen nisje i alle konfirmasjoner i familien der vi lage en sang med tilhørende musikkvideo. Så jeg tok insjet og spurte Dorothea og Thea om de hadde lyst til å spille sammen og de sa JA! Vår første øving var på gulvet i Theas øvingsrom, også gikk vi rett i studioet på skolen min og bare trykka REC og improviserte. Det var supergøy. Siden den gang har vi jobbet og øvd for å prøve å finne formen på prosjektet og hvordan vi skal gjøre ting musikalsk.
I Nothing Personal kan vi fritt blande field recordings, poplåtidéer, jazzy samples, fine og rare lyder, og prøve ut alle nye duppedingser vi skaffer oss i noe som føles som et skikkelig åpent og fritt prosjekt.
- Hvordan vil dere beskrive musikken til Nothing Personal?
Da vi startet var særlig bandet "The Books" en stor inspirasjon. Som liveband har også Supersilent vært en viktig inspirasjonskilde. Jeg (Solveig) husker jeg var på konsert med de på Blå og det seriøst rista i alle organene i kroppen fordi det var så mye bass. Det var så kult og inspirerende!
Vi hyller også gudinnen Sidsel Endresen – verdens beste person og musiker i våre øyne. Flere av oss har hatt låtskrivingsfag med henne, og vi hadde tidlig noen timer med henne da vi formet prosjektet. Særlig har hun vært en inspirasjon når det kommer til kollasj-idéen. På SASA-faget var det en oppgave der man skulle sette sammen en kollasj med masse uferdige låtideer, og det videreutvikla seg til idéen om å spille lydkollasjer live.
I Nothing Personal kan vi fritt blande field recordings, poplåtidéer, jazzy samples, fine og rare lyder, og prøve ut alle nye duppedingser vi skaffer oss i noe som føles som et skikkelig åpent og fritt prosjekt. Akkurat nå er musikken vår både influert av jazz, pop, hiphop og r&b-referanser, samt singer-songwriting og mer soundscapes/ elektroakustisk musikk. En slags stor gryte med masse ingredienser som vi liker å mikse. Også er formatet veldig inspirerende å jobbe innenfor: Vi har noe komponert og arrangert, andre ting er kanskje bare en idé eller noe som vi improviserer on the spot. Også jobber vi med å lese hverandre, hekte oss på hverandre og forstå hva de andre gjør, og gi hverandre litt motstand i musikken.
- Hvordan går dere frem for å lage musikken deres?
Det varierer litt! Noen ganger har en av oss med en ganske ferdig låt som vi Nothing Personal-ifiserer, og andre ganger improviserer vi frem låter på øving eller konsert. Det er veldig morsomt å prøve å lage låter på scena, og at publikum ikke helt skjønner hva som er laget på forhånd og hva som blir improvisert. Ved å tenke at vi skal lage låter på spotten, gjør at vi må jobbe for å lage tydelige idéer. Det hender også at noen gjør noe sjukt kult på scena og at en ny låt blir “skapt” på en konsert som vi senere plukker opp og arbeider videre med – før vi så spiller en mer finpussa versjon på neste konsert.
- Spiller dere inn musikken selv?
Ja! Vi gjør egentlig alt utenom å mastre selv. Vi syns det er veldig gøy å ha litt DIY-vibe på prosjektet. Solveig mixer alt, og er den som prodder mest i studio i Propeller. Hun har tatt produksjons- og miksefag på UiO og NMH. Vi tenker at det er en gylden mulighet for å lære masse om hele reisen fra å lage musikk til å gi den ut.
- Dere hadde en liten runde med konserter nå i mars. Hvordan var det?
Dritgøy. Vi spilte på Samfundet i Trondheim, på Borealis-festivalen i Bergen og på Parkteateret i Oslo! Det var megaopptur! Hver gang vi spiller formes prosjektet enda mer, og vi får masse nye idéer.
- Booker dere konsertene selv?
Vi har booka konserter selv til nå, og det har vært veldig fint å ha den kontrollen. Men nå snakker vi med noen som kanskje kan booke litt for oss. Summen av alle oppgaver kan bli såpass mye at det til slutt ikke føles ut som at det er nok tid til å lage musikk.
- De som har vært så heldige og fått sett dere live, kan ikke unngå å legge merke til helt råe visuals som prosjekteres på scenen. Er det en viktig del av uttrykket deres?
Tusen takk! Og ja! Tobias Guldbrandsen lager alt det visuelle for oss. Han er helt sjukt flink, og det er skikkelig gøy å jobbe med at musikk og det visuelle skal passe sammen. På konserter styrer Tobias visuals live og improviserer på lik linje som oss. Det å blande kunstuttrykk er en veldig kul ting som vi håper vi kan gjøre mer av!
- Kan vi få et innblikk i utstyr og instrumenter dere bruker?
Gearet vårt har blitt en stor del av musikken vår og måten vi spiller og improviserer på scena. Det startet med at vi tok med alle duppedingsene og instrumentene vi syntes var gøy og hadde lyst til å lære mer om. I starten hadde Solveig en ambisjon om å ha et prosjekt hun kunne spille mer klarinett i, hehe. Thea hadde nettopp hadde skaffa seg en OP-1 og Dorothea gjorde masse fete ting i Ableton. Fra starten så har utstyrsparken vår bare ekspandert, fordi vi syns det var så gøy å spille på forskjellige ting, OG DA kom BandOrg sin støtte veldig godt med. Det gav en veldig frihet på scena å ha en trommemaskin tilgjengelig, en synth, en vokalmic, samples og masse muligheter. På den måten er det kort vei fra å få en idé eller et innfall til å kunne spille det.
For de virkelig interesserte så har vi laget en liten gear-oppsummering:
- Solveig sitt gear består av en Moog Grandmother, en Casiosynth fra et loppemarked med en delaypedal som hun fikk penger av BandOrg til å kjøpe, en Elektron Model:Samples-trommemaskin, Ableton Live med Push2 - med samples, litt tracks og mikker til klarinett og vokal.
- Thea kjører vokal gjennom noen effektbokser som den trofaste TC Electronic Delay Flashback, + tremolo, Strymon pedaler, i tillegg til OP-1 med samples, og en Voicelive touch 2.
- Doro gønner vokal gjennom Ableton, og har en MIDI-kontroller i tillegg til en Moog DFAM (trommesynth) og en harpe!
Vi har så mye gear og greier at opptil flere lydteknikere og scenearbeidere har nesten besvimt
- Hvordan rigger dere oppsettet deres for livefremføring?
For det første trenger vi masse tid!!! Haha. Vi har så mye gear og greier at opptil flere lydteknikere og scenearbeidere har nesten besvimt (neida, joda). Alle har hvert sitt gear som består av noe akustisk og noe elektronisk. Dorothea og Solveig har begge noen «tracks» eller underlag om du vil, som vi kan trigge og jobbe med. Vi har vært inne på tanken med å synke til Ableton, men det har rett og slett ikke funka. Så vi er ikke synka opp sammen annet enn med øra og hjertet <3 Noen av låtene er mer arrangert og innøvd på forhånd og andre er improvisert.
- Hva er planene fremover?
Vi slipper vår debut-EP i slutten av mai, den heter «The Alchemy of Nothing Personal». Den gleder vi oss masse til å gi ut, også jobber vi med vår andre EP som er en slags del 2 til den første EP’en. Så skal vi blant annet spille en del i Nord-Norge på noen festivaler i sommer, og jobbe videre med mer musikk! Følg oss gjerne på instagram @nothingpersonaluniverse for å følge med på alt som skjer <3 😍